Odzież robocza dla pracowników

Czy przyjmowani do pracy pracownicy powinni dostawać nową odzież, czy też może to być odzież używana przez byłych pracowników? Czy pracownicy szpitala mogą pozostać zobowiązani do samodzielnego zaopatrzenia się w roboczą odzież? Kodeks pracy pokazuje, iż szef ma obowiązek dostarczenia pracownikom odzieży i obuwia roboczego, odpowiadającym polskim normom, jeśli odzież medyczna stanowiąca własność jednostek jest narażona w trybie produkcji na znoszenie lub zabrudzenie lub kiedy pokazuje się to konieczne ze względu na warunki technologiczne, sanitarne czy też bezpieczeństwie i higieny pracy.

Praca na stanowisku na przykład lekarza, pielęgniarki z całkowitą pewnością przynależy do zadania, gdzie ze względu na wymogi sanitarne jak również ryzyko zużycia, zabrudzenia obowiązkowe jest aplikowanie odzieży ochronnej. Szczegółowe definicja stanowisk pracy, na jakich wymagana jest odzież ochronna, jak i adekwatnych dla danego stanowiska pracy rodzajów odzieży ochronnej, wydawane jest przez pracodawcę. Przepisy kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę, by równolegle w akcie określił przewidywane okresy korzystania z odzieży a ponadto obuwia roboczego.

Przy zachowaniu wyraźnych warunków dopuszczalne jest przydzielenie pracownikom odzieży ochronnej używanej uprzednio przez odrębnych pracowników. Pracownicy szpitala nie mogą zostać zobowiązani do samodzielnego zaopatrzenia się w odzież ochronną ani także do wykorzystywania własnej odzieży w zamian za pieniądze.

Obowiązek poniesienia kosztów nabywania odzieży ochronnej spoczywa na pracodawcy. W wypadku pracujących służby zdrowia, o konieczności korzystania z odzieży ochronnej decydują względy sanitarne, jakie przemawiają przeciwko stosowaniu poprzez pracowników własnej odzieży ochronnej.

Dodano 2014-07-13
Kategoria: Lekarze